27 SEP. 2019

Jan Wejdmark FRICS är ny ordförande för RICS i Sverige

RICS har valt Jan Wejdmark FRICS som ny ordförande för sin svenska organisation. Jan Wejdmark är senior partner på Newsec och har gedigen erfarenhet av fastighetsbranschen med mer än 40 år i olika roller. Jan efterträder därmed Henrik Steinbrecher efter 3 år på posten.

"Jag är väldigt glad att nu kunna gå ut med att Jan Wejdmark tar över som ordförande i RICS Sverige. Jan kommer att bidra med sin starka kompetens inom sektorn samt erfarenhet av att driva styrelser i stora organisationer från sitt arbete i Samhällsbyggarna. Men jag vill passa på att tacka Henrik Steinbrecher för sin starka insats som ordförande de senaste 3 åren som väsentligt bidragit till den positiva utvecklingen för RICS i Sverige”, säger Mikael Wadsten, ansvarig för RICS i Norden.

”Det känns hedrande att få det här uppdraget och jag ser framemot att vara med att modernisera och utveckla RICS för att möta våra medlemmars och deras kunders behov. Viktiga fokusområden framåt kommer bland annat att vara digitalisering, utbildning och standards samt internationell auktorisation”, säger Jan Wejdmark

Den världsomspännande organisationen RICS förser marknader internationellt med auktorisationerna MRICS, FRICS och AsocRICS, standarder och onlineutbildningar inom fastighet, bygg och infrastruktur. Syftet är att harmonisera marknadspraxis och professionalism över landsgränser samt bidra till en positiv branschutveckling.

Om Newsec

Newsec erbjuder fastighetsägare, investerare och lokalanvändare ett helhetsutbud av tjänster inom rådgivning och förvaltning. Newsec har ca 1800 medarbetare fördelade på samtliga sju länder i Norden och Baltikum. Newsec har ca 450 miljarder kronor under förvaltning, tecknar årligen hyresavtal om ca 1 miljon kvadratmeter, genomför transaktioner om ca 33 miljarder kronor och värderar fastigheter till ett underliggande värde av ca 1650 miljarder kronor. Tack vare stora volymer, lokal närvaro samt bredd och djup inom olika verksamheter besitter Newsec unik kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.

Jan-Wejdmark-FRICS
Jan Wejdmark FRICS, ordförande för RICS i Sverige